söndag 16 september 2012

Taket är vitt och väggarna gula!

Helgen är snart till enda och C kommer snart hem igen.

Taket i lilla matrummet har målats!
Det är märken i taket efter en gammal fuktskada och efter första strykningen trängde den igenom som en ful skugga. Jag googlade lite och kom tillslut fram till att man ska mätta gamla fuktskador med schellack innan målning. Jag hade ju redan målat och schellack visste jag inte vad det var. Så jag googlade lite igen och drog slutsatsen att schellack är, typ, det samma som kvistlack, något som vi har hemma. Så jag målade helt enkelt på kvistlacken min första strykning. Kanske inte helt rätt men så fick det bli. OCh jag tror det hjälpte lite i alla fall. Nu har jag strykt taket två gånger och ska nog bara stryka lite extra på fuktskadan imorgon.

Efter lite sovmorgon klickade jag igång helgens ljudbok,
en deckare passar bra när man målar tak, och satte sedan igång med taket.




Redan här börjar den gamla fuktskadan tränga igenom...
Rysligt irriterande.

Kno!

Kvistlack och bra penslar. Bra penslar är inte att underskatta. Kvalitén på penseln är a och o har jag förstått, efter att ha använt penslar som fäller borst som sedan fastnar och lämnar fula strån på det man målar. Anza är bra och inte så dyra.


Strök på kvistlack på fläckarna. Först blev de ännu tydligare, som här,
men sedan efter en strykning med vitt så höll det faktiskt helt ok!


När jag var ute och letade fram kvistlacket hittade jag en stor burk med färg som var kvar efter mitt felköp i somras (råkade få med mig gul utomhusgrundfärg till de vita snickerierna utomhus...) Jag provmålade lite med den gula utomhusfärgen på lumppappväggarna i lilla matrummet. Efter lite smakrådsdiskussion med min kära mor på telefon (eftersom C inte svarade i sin mobil) så började jag måla väggarn! Det är svårt att beskriva den här färgen på telefon, som jag försöke med mamma, och det är svårt att ta bild på den så att det ser fint ut... Detta låter ju inte så lovande... Men det är faktiskt fint! Som en varm apelsin fast åt det gulare hållet bidde det. För nu är det nämligen klart. Målat två gånger! Så kan det gå när man (läs: C) är borta en helg och inte svarar på telefonen när jag vill berätta om en burk med gul färg...

Provmålade lite innan jag gick loss helt.

Efter en filmkväll med kno, popcorn, hallonsmothie och två romantiska filmer
bidde det lite sömn och sedan en andra och sista målning med gult!

Nu väntar jag bara på att C ska komma hem och säga:
- Åh, vad gult och tjusigt!

Fridens!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar