tisdag 15 maj 2012

Operation S.Å.P.A

På övervåningen har vi obehandlat trägolv. Minsta smuts sugs upp av träet och blir fult. Varför vi har det så är för att vi ska försöka få till att få ett skurgolv där uppe, så det blir lite "gammalt".

”Att skura golv är troligen den äldsta behandlingsmetoden för skyddet av trägolv och den innebär förenklat att man impregnerar golvytan med såpa. Detta ger på sikt en mycket bra yta men golvet förblir smutskänsligt det första året, innan ytan är färdigimpregnerad. Med tiden blir ytan hårdare och hårdare ju mer man skurar.” Detta kan man läsa mer om här.

Det är dock ett gissel och tar, som det känns nu, en evighet att få till.

Så här går det till:

Man har kallt vatten, MASSA såpa och så gnor man in såpan i golvet. Och detta gör man så ofta man kan… Igår tyckte jag det var konstigt att det kom röda stråk när jag skurade. Det var först efteråt som jag märkte att det var mina knogar som blödde… Då kände jag mig lite som Rambo och Askungen i en och samma person…
Knoen innan han blev bortskurad.



Skura, skrubba, skura, skrubba...

Under tiden jag lekte Rambo klippte C gräset med vår nya trimmer, en Honda. Så nu är det alldeles fint på baksidan. Nu ska det bara växa, växa, växa!
Nu blommar fruktträden också!

En promenad hanns med och jag kunde inte låta bli att föreviga uppätandet av taggtråden...

 

Adios amigos för den här gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar