torsdag 3 november 2011

Ett steg i skapandet av ett byggnadsvårdsbibliotek...

Göran Gudmundsson är guru inom byggnadsvård. Jag reserverade hans bok Stora boken om byggnadsvård på biblioteket och i förra veckan fick jag komma och låna den och den är fantastisk! Så nu har jag beställt den så den blir min, bara min… eller ok… vår då.Passade på att beställa boken Gamla fönster : renovera, restaurera och underhålla av Eva Stenbacka, för sådant ska vi ju pyssla med såsmåning om. På tal om fönster så har vi nu bestämt att Christer Tauber från Orrefors ska ta hand om nytillverkningen av de gamla fönstera på övervåningen. Det blir kanon. Han känns reko.

På väg till mig!
Bild från adlibris.se

I den fantastiska boken kan man då lära sig allt om byggnadsvård och här kommer ett axplock:
Det, som vi har kallat salongen, var egentligen tänkt som matsal då kakelugnen har ett inbyggt skåp för att hålla maten varm.

Matluckan som håller maten varm. Fiffigt!

Och det, som vi tyckt var så konstigt gult och fult i köket, är någon form av försök, att få det att se ut som om det vore björk.

"Björkpanelen" som rivs...


I hus som vårt var det även vanligt att tapetsera med något som kallas grålumppapp, som sätts upp med limfärg. Eftersom C tycker att det är lite jobbigt att tänka på inredning och sådant nu när det är så långt kvar så har jag tagit på mig den uppgiften. Så jag har, lite diktatoriskt, bestämt att det ska bli lumppapp i både vardagsrum och matsal med en liten bröstlist under fönstren. Förr var det vanligt att man satte grålumppapp på väggarna för att få en jämn yta att måla på. Då, på 1700-talet, tapetserade man inte upp dem i stora våder, som man gör idag, utan det var som större pappersark man satte på väggarna. Så får det bli. Hepp!

Häromdagen träffade vi förresten hela byggänget på plats på gården; byggledare Mattias, vvs:aren, elektrikern och Christer Tauber. I nästa vecka sätter de igång med tak, el och vatten. Vvs:aren ska dessutom klura ut en lösning för jordvärme då vi upptäckt att det ligger en trekammarbrunn lite sådär i vägen…

Så, vi ses efter helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar